Betere logistiek

Dat is onze drijfveer. En daarmee zijn we groot geworden. Optimale dienstverlening staat centraal. Dat betekent doorlopende aandacht voor elke schakel in de transportketen.

Michel
Kaya

Chauffeur
HET VERHAAL VAN MICHEL

Michel
Kaya

Chauffeur
Levensmiddelendistributie: zo is het echt!

Over het vak van chauffeur in de levensmiddelendistributie bestaan veel misverstanden. Zo zou de stress gierend hoog zijn en trek je meer aan een rolcontainer dan dat je rijdt. Michel Kaya, chauffeur bij Cornelissen Transport in Nijmegen legt uit hoe het vak echt in elkaar zit. ‘Ik rij een dikke ton aan kilometers per jaar, heb geen klachten over mijn planner, ik ga met leuke mensen om en die rolcontainers neem ik er gewoon bij’.Als we Michel Kaya (44) ’s avonds om acht uur spreken heeft hij net samen met zijn vrouw genoten van een heerlijke avondmaaltijd. Dat is volgens hem een groot voordeel van werken in de levensmiddelendistributie. ‘Je hebt een sociaal leven omdat je weet waar je aan toe bent.’

Laten we beginnen met de stress. Hoe erg is het?

‘Nou, dat valt wel mee hoor. Dat komt omdat alles in de supermarktdistributie supergoed gepland is, althans bij de supermarkten waar ik voor heb gereden. Ik weet precies hoe laat ik aanwezig moet zijn om te laden, hoe lang ik daarmee bezig bent en hoe lang de rit naar het filiaal duurt. Op de snelheid waarmee ik zo’n rit afleg, heb ik wel enige invloed, maar niet heel veel. Beland ik in een file, dan geef ik dat door aan de planner, die stelt de supermarkt op de hoogte en mijn planning wordt aangepast. Eigenlijk zit de stress meer aan de andere kant: voor een supermarkt is een vertraging heel vervelend omdat er dan een vulploeg duimen staat te draaien.’

Wat vind jij nou zo leuk aan deze tak van transport?

Voor mij is dat toch vooral het omgaan met mensen. Dat komt natuurlijk omdat ik een paar keer per dag moet laden en lossen. Dat doe je altijd samen met anderen. Ik heb in het verleden zeecontainers en luchtvracht gereden. Dan spreek je op een dag nauwelijks iemand. Dat geldt in mindere mate ook als je stukgoed vervoert. Ik vind dit veel leuker.

En het rijden?

‘Ja, natuurlijk dat ook. Het is de kern van ons vak. Dat vindt iedere chauffeur leuk. Er mag trouwens wel wat meer respect zijn voor distributiechauffeurs. Toen ik begon bij Cornelissen in 2009 stond ik er echt van te kijken hoe lastig distributie rijden is. Ik heb ook best wel eens schade gereden in het begin. Dit is heel wat anders dan met containers in de haven rijden. Als je daar iets raakt, is dat echt heel knap. In de stad is het zo ontzettend druk en je moet op zoveel dingen tegelijk letten. Als ik een losadres nader zet ik nog steeds de radio uit. Ik wil dan 100% geconcentreerd kunnen rijden. Mensen doen zulke gekke dingen. Bijvoorbeeld even snel achter je wagen langs lopen terwijl jij achteruit rijdt. Zo stom.’

Hoeveel kilometer maak jij per jaar?

‘Gemiddeld iets meer dan een ton. Ik kom wat dat betreft nog aardig aan mijn trekken. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit ook geldt voor chauffeurs die in het westen van het land werken. Mijn gebied is Noord- en Oost-Nederland. Daar zijn de onderlinge afstanden toch vaak wat groter.’

Laden en lossen mag dan reuze gezellig zijn, maar het is best zwaar werk lijkt mij.

‘Daar heb je gelijk in. In mijn oplegger kunnen 55 rolcontainers. Die rij ik erin en eruit, en dat doe ik twee of drie keer op een dag. Als het langer duurt dan gepland, krijg ik hulp, maar toch is dat behoorlijk wat lichaamsbeweging. Ik vind het goed te doen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Toch hoef je echt geen krachtpatser te zijn. Ik had laatst twee jonge meiden mee op de wagen als sollicitant want ik ben ook mentorchauffeur. Beiden hadden een gewoon postuur, dus niet groot of stevig. Voor de een was het laden en lossen een strijd, terwijl de ander het werk best goed aan kon. Hoe dat mogelijk is, geen idee. Je ziet trouwens relatief veel vrouwen in deze tak van het transport werken. Dat zegt genoeg, denk ik.’

Nog even over die strakke planning: belemmert dat je vrijheid niet?

‘Ik vind het niet erg om precies te weten hoeveel tijd ik aan welke activiteit kan besteden. Kijk, strak wil niet zeggen dat je extreem snel moet werken of zo. Meestal kom je ook eerder aan bij een filiaal dan in je manifest staat. Die planning zit tegenwoordig echt wel goed in elkaar, ook dankzij alle technologie die beschikbaar is. Door die strakke planning weet je een dag van te voren precies hoe laat je klaar bent. Dat is een luxe hoor in het transport.’

Geen verlangen naar die goede oude tijd dus?

‘Ik zit pas sinds 2003 op de wagen. Daarvoor was ik militair. Ik ken de verhalen wel, maar ik vind het beter zoals het nu is. Het is prima dat iedereen door gps weet waar ik ben. Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Het werkt gewoon efficiënt. Ik rijd nu met een elektrisch gekoelde oplegger met zonnepanelen op het dak. De bouwer kan vanaf een afstand de temperatuur uitlezen. Ik vind dat goed. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met levensmiddelen. Daar moet je je als chauffeur ook bewust van zijn. En dan is er niks mis mee als iemand soms even over je schouder meekijkt.’

Sjaak
van Thiel

Chauffeur
Het verhaal van Sjaak

Sjaak
van Thiel

Chauffeur
Ik rij al jaren als chauffeur. Vind het heerlijk. Heb bij mijn vorige werkgever 34 jaar gewerkt. Ik reed op Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland. Dat was mooi. Toen ik op zoek moest naar een nieuw bedrijf om voor te rijden heb ik toch gekozen voor een bedrijf waarbij ik kortere ritten kan maken. Ik ben nu meer thuis en dat bevalt me goed.

Het was wel wennen, het werk is toch heel anders. Buitenlandse ritten, of rijden op de Nederlandse snelwegen en in de stad. Toen mijn zoon, die hier ook werkt, voorstelde om naar Cornelissen te gaan, heb ik er goed over na moeten denken. Ik ben nu blij dat ik het gedaan heb. Het is een goed bedrijf om voor te werken. Het is een stabiel bedrijf dat aandacht heeft voor zijn medewerkers. Dat is een prettige combinatie.

Ik rij een goede wagen waar ik me goed in voel. Daar is aandacht voor: zorgen dat je in een schone wagen rijdt, goeie spullen hebt. Ik hoor van chauffeurs die bij andere transportbedrijven werken ook wel eens andere geluiden.

Schoon is trouwens wel een ding. Een schone wagen is fijn, maar feit is dat er nu ook steeds schoner wordt gereden. Zo krijgen we een cursus Het Nieuwe Rijden. Dat is leerzaam en leuk om te doen. Het betekent bijvoorbeeld dat je veel eerder dan je gewend bent al in de vrij gaat, zodat je uitrolt en brandstof bespaart. Je komt veel verder dan je zou denken.

Het is gewoon een sport geworden. Met je Iphone kun je precies zien hoe zuinig je hebt gereden. Het wordt een wedstrijd met jezelf. Kijken of je rijstijl verbeterd is. Of je een hoger punt kunt scoren. Met de Mercedes Actros waar ik in rij wordt het dus schoon rijden van binnen en buiten :)

Bobby
Bright

Transport manager Retail
Het verhaal van Bobby

Bobby
Bright

Transport manager Retail
Sinds 2010 werk ik bij de Cornelissen Groep. Voor die tijd ben ik werkzaam geweest bij een aantal andere bedrijven, echter altijd in de transportbranche. Wat mij aan Cornelissen aanspreekt is dat het een echt familiebedrijf is. Zelfs nu we behoorlijk gegroeid zijn, is er altijd aandacht voor de mensen, waardoor je gemotiveerd blijft om je voor 100% in te zetten.

Ondanks de grootte van het bedrijf tracht ik er alles aan te doen om met iedereen persoonlijk contact te onderhouden, ook met de werknemers die op een verder gelegen standplaats werkzaam zijn. Ik zoek deze mensen zelf zoveel mogelijk op. Bovendien organiseren we een aantal keren per jaar teamvergaderingen op de diverse standplaatsen. Zo blijf je feeling houden met je mensen.

Het is in deze branche niet eenvoudig om goede chauffeurs te vinden en te behouden. Mede door het feit dat de chauffeur direct bij de klant komt, is het belangrijk goede mensen te hebben. Bij Cornelissen zijn we zuinig op het materieel. Want een fijne werkplek is ook voor de chauffeur belangrijk. De chauffeurs krijgen de beschikking over nette bedrijfskleding en er is aandacht voor bijscholing. In de planning proberen we zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de chauffeurs. Uiteraard moet een en ander qua planning wel te realiseren zijn, want we hebben natuurlijk ook te maken met de wensen van onze klanten.

De klant staat te allen tijde centraal. Goede communicatie, correct voorkomen, inspelen op de wensen hoort er vanzelfsprekend bij. In drukke periodes of wanneer er spoedtransporten nodig zijn, moeten we van onze mensen op aan kunnen. Het geeft een goed gevoel als dergelijke transporten vlekkeloos verlopen. We hebben bij Cornelissen een mooi klantenpakket, waar we dan ook trots op zijn. Klanttevredenheid is essentieel. Wanneer de klant tevreden is, zijn wij dat ook!