Better logistics

That’s what drives us. And that’s what underpins our growth. The best possible service provision is at our core. That means constantly being aware of every link in the transport chain.

Michel
Kaya

Driver
HET VERHAAL VAN MICHEL

Michel
Kaya

Driver
Levensmiddelendistributie: zo is het echt!

Over het vak van chauffeur in de levensmiddelendistributie bestaan veel misverstanden. Zo zou de stress gierend hoog zijn en trek je meer aan een rolcontainer dan dat je rijdt. Michel Kaya, chauffeur bij Cornelissen Transport in Nijmegen legt uit hoe het vak echt in elkaar zit. ‘Ik rij een dikke ton aan kilometers per jaar, heb geen klachten over mijn planner, ik ga met leuke mensen om en die rolcontainers neem ik er gewoon bij’.Als we Michel Kaya (44) ’s avonds om acht uur spreken heeft hij net samen met zijn vrouw genoten van een heerlijke avondmaaltijd. Dat is volgens hem een groot voordeel van werken in de levensmiddelendistributie. ‘Je hebt een sociaal leven omdat je weet waar je aan toe bent.’

Laten we beginnen met de stress. Hoe erg is het?

‘Nou, dat valt wel mee hoor. Dat komt omdat alles in de supermarktdistributie supergoed gepland is, althans bij de supermarkten waar ik voor heb gereden. Ik weet precies hoe laat ik aanwezig moet zijn om te laden, hoe lang ik daarmee bezig bent en hoe lang de rit naar het filiaal duurt. Op de snelheid waarmee ik zo’n rit afleg, heb ik wel enige invloed, maar niet heel veel. Beland ik in een file, dan geef ik dat door aan de planner, die stelt de supermarkt op de hoogte en mijn planning wordt aangepast. Eigenlijk zit de stress meer aan de andere kant: voor een supermarkt is een vertraging heel vervelend omdat er dan een vulploeg duimen staat te draaien.’

Wat vind jij nou zo leuk aan deze tak van transport?

Voor mij is dat toch vooral het omgaan met mensen. Dat komt natuurlijk omdat ik een paar keer per dag moet laden en lossen. Dat doe je altijd samen met anderen. Ik heb in het verleden zeecontainers en luchtvracht gereden. Dan spreek je op een dag nauwelijks iemand. Dat geldt in mindere mate ook als je stukgoed vervoert. Ik vind dit veel leuker.

En het rijden?

‘Ja, natuurlijk dat ook. Het is de kern van ons vak. Dat vindt iedere chauffeur leuk. Er mag trouwens wel wat meer respect zijn voor distributiechauffeurs. Toen ik begon bij Cornelissen in 2009 stond ik er echt van te kijken hoe lastig distributie rijden is. Ik heb ook best wel eens schade gereden in het begin. Dit is heel wat anders dan met containers in de haven rijden. Als je daar iets raakt, is dat echt heel knap. In de stad is het zo ontzettend druk en je moet op zoveel dingen tegelijk letten. Als ik een losadres nader zet ik nog steeds de radio uit. Ik wil dan 100% geconcentreerd kunnen rijden. Mensen doen zulke gekke dingen. Bijvoorbeeld even snel achter je wagen langs lopen terwijl jij achteruit rijdt. Zo stom.’

Hoeveel kilometer maak jij per jaar?

‘Gemiddeld iets meer dan een ton. Ik kom wat dat betreft nog aardig aan mijn trekken. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit ook geldt voor chauffeurs die in het westen van het land werken. Mijn gebied is Noord- en Oost-Nederland. Daar zijn de onderlinge afstanden toch vaak wat groter.’

Laden en lossen mag dan reuze gezellig zijn, maar het is best zwaar werk lijkt mij.

‘Daar heb je gelijk in. In mijn oplegger kunnen 55 rolcontainers. Die rij ik erin en eruit, en dat doe ik twee of drie keer op een dag. Als het langer duurt dan gepland, krijg ik hulp, maar toch is dat behoorlijk wat lichaamsbeweging. Ik vind het goed te doen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Toch hoef je echt geen krachtpatser te zijn. Ik had laatst twee jonge meiden mee op de wagen als sollicitant want ik ben ook mentorchauffeur. Beiden hadden een gewoon postuur, dus niet groot of stevig. Voor de een was het laden en lossen een strijd, terwijl de ander het werk best goed aan kon. Hoe dat mogelijk is, geen idee. Je ziet trouwens relatief veel vrouwen in deze tak van het transport werken. Dat zegt genoeg, denk ik.’

Nog even over die strakke planning: belemmert dat je vrijheid niet?

‘Ik vind het niet erg om precies te weten hoeveel tijd ik aan welke activiteit kan besteden. Kijk, strak wil niet zeggen dat je extreem snel moet werken of zo. Meestal kom je ook eerder aan bij een filiaal dan in je manifest staat. Die planning zit tegenwoordig echt wel goed in elkaar, ook dankzij alle technologie die beschikbaar is. Door die strakke planning weet je een dag van te voren precies hoe laat je klaar bent. Dat is een luxe hoor in het transport.’

Geen verlangen naar die goede oude tijd dus?

‘Ik zit pas sinds 2003 op de wagen. Daarvoor was ik militair. Ik ken de verhalen wel, maar ik vind het beter zoals het nu is. Het is prima dat iedereen door gps weet waar ik ben. Waarom zou ik daar een probleem mee hebben? Het werkt gewoon efficiënt. Ik rijd nu met een elektrisch gekoelde oplegger met zonnepanelen op het dak. De bouwer kan vanaf een afstand de temperatuur uitlezen. Ik vind dat goed. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn met levensmiddelen. Daar moet je je als chauffeur ook bewust van zijn. En dan is er niks mis mee als iemand soms even over je schouder meekijkt.’

Sjaak
van Thiel

Driver
Sjaak's story

Sjaak
van Thiel

Driver
I’ve been a driver for years. I really enjoy it. I worked 34 years for my previous employer. I covered Austria, Germany, Switzerland. It was wonderful. When I had to look for a new company to drive for, I actually chose one where I could do shorter journeys. I’m at home more now, and that suits me well.

It took some getting used to, because the work is actually very different. Foreign trips, or driving on Dutch motorways and in the cities. When my son, who also worked here, suggested I also move to Cornelissen, I had to think very carefully about it. Now I’m happy I did it. It’s a good company to work for. It’s a stable firm, which cares about its employees. That’s a fine combination.

I drive a good vehicle, in which I feel good. Attention is paid to that: ensuring that you drive in a clean vehicle, and that you have good things. I certainly sometimes hear differently from drivers who work with other transport companies.

In fact, clean is one thing. Yet while having a clean vehicle is good, what’s even better is that our driving keeps getting ‘cleaner’. That’s why we have been given a course on ‘The New Way of Driving.’ It was educational, and fun to do. It means, for instance, that you change to neutral much earlier than you’re used to, so that you are coasting and saving fuel. You get a lot further than you might think!

In fact it can become something of a sport. With your iPhone you can see exactly how economically you have driven. It becomes a competition against yourself. See if your driving style has improved. Or if you can score more points. So with the Mercedes Actros I drive, it’s a ‘clean’ drive from both inside and outside :)

Bobby
Bright

Transport Manager Retail
Bobby’s story

Bobby
Bright

Transport Manager Retail
I’ve worked with the Cornelissen Group since 2010. Before that I worked for a number of other companies, but always in the transport sector. What I really like about Cornelissen is that it’s genuinely a family firm. Even though we’ve now grown a lot, there’s always concern for the people, which keeps you motivated to give 100 per cent.

Despite the company’s size I try to do my best to stay in personal touch with everyone, including the employees working in distant locations. I look these people up as often as possible. Several times a year we also organise team gatherings at the various locations. This keeps you in touch with your people.

In this sector it’s not easy to find and keep good drivers. Partly because the driver meets the client directly, it’s important to have good people. At Cornelissen we take care of our things. Because a good workplace is also important for drivers. Drivers have access to neat working clothes, and there is the opportunity to undergo extra training. In the schedules we try to take the drivers’ wishes into account as much as possible. Obviously all this has to be feasible in terms of schedules, because of course we also have to take our clients’ wishes into account.

The client is central to everything we do. Good communication, good presentation and being responsive to the wishes are of course part of this. In busy times or when urgent deliveries are needed, we need to be able to depend on our people. It feels good when those deliveries run flawlessly. At Cornelissen we have a great range of clients, and we’re proud of that. Customer satisfaction is essential. When the client is happy, so are we!