Vorig jaar startte Cornelissen Groep met het thuisbezorgen van de boodschappen van klanten van Albert Heijn. Een centrale rol is hierbij weggelegd voor Simacan, een online platform dat ervoor zorgt dat de betrokken partijen in de keten worden geïnformeerd over de actuele stand van zaken van de leveringen. Teamleider Janneke Remers van Cornelissen vertelt over haar ervaringen met dit platform.
Cornelissen@Home is een nieuwe businessunit binnen de Cornelissen Groep die zich richt op de dienstverlening aan retailers die online activiteiten willen uitvoeren en opzetten, zowel in Nederland als in België. Cornelissen Groep streeft ernaar voorop te lopen in deze nieuwe ontwikkeling en zich te kunnen onderscheiden in de @Home branche. Het bedrijf verwacht de komende jaren sterk te groeien in deze tak van logistieke dienstverlening: “Inmiddels neemt het online bestellen en vervolgens thuis laten bezorgen van de dagelijkse boodschappen een flinke vlucht”, zegt Janneke Remers, teamleider bij Cornelissen@Home. “En dat merken we want we groeien zelf ook sterk door in dit segment van de logistiek.”
Retourvracht
In oktober vorig jaar startte Cornelissen@Home met het bezorgen van boodschappen van Albert Heijn bij consumenten in Ede en Veenendaal. Hiervoor richtte Cornelissen op een bedrijventerrein in Ede een speciale hub in waarvoor Remers operationeel verantwoordelijk is. Ze vertelt dat de boodschappen voor de consumenten in de regio Ede afkomstig zijn uit het Home Shopping Center van Albert Heijn in De Meern: “Daar worden de orders gepickt en verzameld in rolcontainers en ’s ochtends vroeg met een van onze vrachtwagens vanuit De Meern naar onze hub in Ede vervoerd. Hier worden de rolcontainers met boodschappen herverdeeld over zeven bestelbussen die de bestellingen vervolgens bij de mensen thuisbezorgen. Als retourvracht worden lege flessen, koelboxen en inklapkratten van de consument mee teruggenomen naar de hub. Deze emballage wordt weer mee teruggenomen met de vrachtwagen die naar De Meern rijdt.”
Beheersbaar
Bij het op een efficiënte manier thuisbezorgen van de boodschappen bij de consument speelt Simacan een centrale rol. Dit platform is een end-to-end oplossing voor de supply chain, die transportketens inzichtelijk en beheersbaar maakt. Gebruikers hebben direct toegang tot real-time én voorspellende informatie over transporten en leveringen. Het Simacan platform bestaat uit verschillende elementen en interfaces. Dat zijn een Control Tower voor het beheer van de transportvloot, een In & Outbound monitor die informatie verstrekt over de aankomsttijd (ETA) van een transport, de module Bestuurdermeldingen waarmee realtime informatie wordt verstrekt aan chauffeurs over bezorgadressen, verkeersopstoppingen, veiligheidsmeldingen en dergelijke en de module Klantmeldingen waarmee consumenten worden geïnformeerd over de verwachte bezorgingstijd.
Bezorgtijd
Bij het aansturen van de logistieke operatie voor de thuisbezorging van boodschappen in de regio Ede werken Cornelissen@Home en Albert Heijn nauw samen. Cornelissen geeft via een Excel-bestand de namen van de chauffeurs door die op de routes worden ingezet. Vervolgens plant Albert Heijn op het Simacan platform de routes in met voertuigen en chauffeurs. Remers: “Bij het plaatsen van een bestelling kunnen consumenten het gewenste bezorgtijdstip aangeven. We proberen de boodschappen in een tijdvenster van maximaal 30 minuten rond dit tijdstip te bezorgen. Op het Simacan platform zien wij precies waar onze voertuigen zich bevinden en wat de verwachte aankomsttijden op alle afleveradressen zijn. Bij een vertraging door bijvoorbeeld een file, wegwerkzaamheden, pech met het voertuig of iets dergelijks, rekent het programma direct de nieuw verwachte aankomsttijden uit. Indien deze buiten het afgesproken tijdvenster vallen, wordt de consument daar direct van op de hoogte gebracht. Het platform stuurt de betreffende persoon dan volledig automatisch een sms. En mocht een chauffeur te vroeg dreigen te arriveren op het bezorgadres, dan kunnen we de chauffeur vragen even te wachten.”
Evalueren
Remers legt uit dat het precies nakomen van het afgesproken bezorgmoment erg belangrijk is bij het bezorgen van boodschappen. De consumenten plant het bezorgingsmoment namelijk zelf in en blijft er soms speciaal voor thuis. “Dat stelt hoge eisen aan de nauwkeurigheid van de planning van de thuisbezorging van boodschappen. Simacan biedt hiervoor uitkomst. Het is een gebruiksvriendelijk programma dat ons in staat stelt de bezorgingstijden goed te controleren. Tegelijkertijd rekent het de gevolgen van een bepaalde afwijking onmiddellijk uit, zodat dit direct doorgegeven wordt. Dit maakt de keten bijzonder transparant. En er zijn meer voordelen. Per voertuig krijgen we veel informatie over het verloop van een bepaalde route. Als er een vertraging is opgetreden evalueren we die met de betreffende chauffeur. Waarom ben je afgeweken van je route? Had je vertraging door een lekke band of was je verlaat omdat de bestelbus niet in de goede volgorde was beladen? Met behulp van dit soort vragen krijgen we inzicht in factoren die van belang zijn voor afwijkingen in de bezorgtijden. Met deze informatie problemen we problemen te voorkomen, zodat we de kwaliteit van onze bezorgservice naar een steeds hoger niveau te tillen.”