21. 06.’18

Personeelswerving binnen een krappe arbeidsmarkt

De afgelopen jaren heeft de logistieke sector een flinke groei doorgemaakt. Hierdoor is er een steeds grotere vraag naar opgeleide en ervaren vrachtwagenchauffeurs. Het personeelsaanbod heeft echter een tegengestelde ontwikkeling doorgemaakt. Vergrijzing en minder instroom vanuit het onderwijs zorgen ervoor dat de logistieke sector onder druk staat. Ook bij Cornelissen Groep merken we dat het steeds lastiger wordt om openstaande vacatures te vervullen. De schaarste aan goed personeel vraagt om een nieuwe manier van personeelswerving en een andere mindset als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie.

Denken in kansen

Werving van personeel via traditionele middelen, zoals bekende vacaturewebsites en de bedrijfswebsite, is nog steeds succesvol. Er is echter een groot nadeel: met traditionele wervingsmiddelen bereik je alleen het deel van de arbeidsmarkt dat zelf actief op zoek is naar werk. Ook buiten de gebaande paden liggen kansen. Denk aan zij-instromers, werklozen, parttimers, herintreders of BBL’ers. Met de inzet van Facebookcampagnes proberen wij ook deze doelgroepen enthousiast te maken voor ons prachtige vak.

Team Cornelissen

Wanneer je een nieuwe doelgroep aanspreekt, moet je een duidelijke boodschap hebben. Wie ben jij als werkgever en wat wil je aan potentiële werknemers vertellen? Belangrijke vragen die we ook bij onze medewerkers hebben neergelegd. Uit de antwoorden die we terug kregen, kwam een duidelijke boodschap naar voren: het groepsgevoel. Cornelissen is één groot team met gemotiveerde, betrokken en gezellig collega’s die voor elkaar klaarstaan. Wanneer je bij Cornelissen Groep solliciteert, solliciteer niet je niet bij een bedrijf, maar bij een team… Team Cornelissen! Deze boodschap hebben we duidelijk verwerkt in onze wervingscampagne.

Daarom werk ik voor Team Cornelissen!

We willen potentiële werknemers graag zo persoonlijk mogelijk benaderen. Ons eigen personeel weet als geen ander hoe het is om voor Team Cornelissen te werken. Dus wie kunnen er nou beter een toekomstig collega vertellen waarom zij zich bij Team Cornelissen zouden moeten voegen. Samen met ons reclamebureau hebben we video’s ontwikkeld waarin zij persoonlijk toelichten waarom zij voor Team Cornelissen werken. Voor de een is dit een goede regeling voor 55+’ers of een flexibel werkrooster, voor de ander een modern wagenpark, een eigen vrachtwagen of diverse doorgroeimogelijkheden. Door de verschillende motivaties van onze collega’s te belichten, krijgt de doelgroep een compleet beeld van ons bedrijf, de sfeer en de mogelijkheden.

Vakpersoneel en personeel zelf opleiden

Het chauffeursvak is afwisselend, flexibel en vooral heel erg leuk! Zeker wanneer je het vak uitoefent binnen een gezellig, betrokken en hecht team. Met onze wervingscampagne willen we chauffeurs en logistieke vakmensen op een nieuwe wijze benaderen en enthousiast maken voor Team Cornelissen. En daarbij beperken wij ons niet alleen tot ervaren of opgeleid personeel. Ook voor mensen die nooit een logistieke opleiding hebben gevolgd of hun CE rijbewijs hebben gehaald, zijn er mogelijkheden binnen ons team. Het tekort aan ervaren vakpersoneel is een gegeven feit. Maar door de markt op een andere manier te bekijken en zelf personeel op te leiden, is het mogelijk om een deel van het tekort zelf op te vangen.