NIEUWSBERICHT

Cornelissen Transport bij Experience week connected transport

Cornelissen groep

Transport en logistiek moet slimmer, schoner, veiliger en efficiënter worden. Techniek moet daar voor zorgen. Deze week worden de verschillende technieken in de praktijk getest tijdens de speciale experience week ‘Connected transport’. Vanochtend ging de speciale week vol testen officieel van start. Een internationale primeur voor Nederland. In het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg is de ‘Experience Week Connected Transport’ gestart. Maandagmorgen werd een konvooi van drie vrachtwagens met zwart-wit geblokte vlaggen symbolisch uitgezwaaid. Het was het officiële startsein van het vijfdaagse event.

Techniek als noodzaak

De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector connected transport in de logistieke praktijk te brengen. Deze week rijden 250 vrachtwagens hun normale logistieke route maar dan in konvooi. De trucks zijn uitgerust met slimme technieken. Deze technieken worden getest. Pure noodzaak volgens Tilburgse wethouder Mario Jacobs die bij de opening aanwezig was: “Als je de stap naar verslimming niet doet, dan verlies je de strijd.”

Platooning

De week is een vervolg op de Truck Platooning Challenge van april 2016. Waar in 2016 nog zonder lading werd gereden, wordt er dit jaar geëxperimenteerd in de logistieke praktijk: met echte lading, op echte routes. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen Groep: “Testen in de praktijk geeft ons de mogelijkheid om ook gedragscomponenten te evalueren. Worden de rij-adviezen opgevolgd? Hoe ervaart de chauffeur het rijden in een konvooi en wat is de impact op het overige verkeer? Waardevolle informatie die alleen op de weg getest kan worden.”